Biznes i finanse

CSR. Założenia i kontrowersje

Published

on

Obok Public Relations w świecie marketingu funkcjonuje pojęcie znaczeniowo zbliżone, ale nie identyczne – Corporate Social Responsibility (CSR) tłumaczone jako społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. To mało znane, ale istotne dla firm zagadnienie.

O co chodzi?

CSR to czysta idea. To strategia biznesowa włączająca w działania firmy dobro społeczne. Zgodnie z CSR uwzględnianie interesów społecznych w działalności marki jest czymś czysto dobrowolnym i bezinteresownym. CSR może obejmować akcje z zakresu ekologii czy walki z ubóstwem, ale nie może mieć znaczenia reklamowego dla firmy. Przedsiębiorstwo podejmuje swoje działania z uwzględnieniem wyłącznie dobra ogólnego, bez oczekiwania korzyści finansowych czy chociażby wizerunkowych. CSR to dostrzeganie przez markę problemów i potrzeb w świecie i odpowiadanie na nie.

Cienka granica

Public Relations to świadome kreowanie wizerunku, a CSR to dobrowolna praca na rzecz wyższych wartości. Bardzo trudno jest określić, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Aby uniknąć wpływu dobroczynnych akcji na wizerunek, firma musiałaby prowadzić swoje działania spod szyldu CSR w całkowitym ukryciu, co w dobie mediów społecznościowych jest niemożliwe. Z kolei każda informacja o podjętej akcji ma określone oddziaływanie na sposób postrzegania marki. Przedsiębiorstwo podczas przeprowadzania określonych akcji opatruje je swoim logo, automatycznie się reklamując. Kwestie rozdziału CSR i PR są trudne i kontrowersyjne. Nie zawsze da się określić, gdzie kończy się czysta dobroczynność, a gdzie zaczyna się kreowanie wizerunku za sprawą dobroczynności.

Exit mobile version